Projektek
Fejlődünk
Legújabb Erasmus+ nyertes pályázat: Fejlődjünk!
In English see below / Auf Deutsch siehe unten
Az ERASMUS+ KA1 Köznevelési munkatársak mobilitása projektünk a tavaszi eredményhirdetéskor tartaléklistás pályázatként szerepelt a listában, azonban októberben kaptuk az örömteli hírt: tartaléklistásból nyertes pályázattá vált a Fejlődjünk! projektünk. Ennek a pályázatnak a keretein belül lehetőség nyílik 5 kollégának külföldi tanulmányi továbbképzésen részt venni, mely kurzusok a következők:
- Korai iskolaelhagyás csökkentését célzó tréning (Stop! Qualitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving)
- Módszertani kurzusok (Active Methodology for theachers of English, Project Based Learning)
- Általános angol és német nyelvi kurzus szakmai elméleti tárgyat tanító kollégák számára (Fluency and English Language Development for Educational Staff, Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer)
Célunk a korai iskolaelhagyás visszaszorítása, a tanulók motivációjának erősítése, a gyengébb képességű tanulók számára is sikerélmény biztosítása, jobb iskolai légkör teremtése. Új oktatási és nevelési módszerek elsajátítása, adaptálása oktatásunkba.
Kökényné Czeglédi Veronika, Várhelyi István projektkoordinátor
Our ERASMUS+ KA1 Mobility education staff project was listed as a reserve list application when the results were announced in the spring, but in October we received the happy newsthat our project: Let’s develop! became a winning application from the reserve list. Within the framework of it application there are possibilities for 5 colleagues to participate in continuing education abroad, which courses are as follows:
Training which is aimed reducing early school leaving (Stop! Qualitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving)
Methodology courses (Active Methodology for teachers of English, Project Based Learning)
General English and German language course for colleagues teaching professional theoretical subjects (Fluency and English Language Development for Educational Staff, Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer)
Our goal is to reduce early school leaving, strengthen the motivation of students, ensure a sense of success for students with lower abilities, and create a better school atmosphere, learning and adapting new education and training methods to our education.
Kökényné Czeglédi Veronika, Várhelyi István project coordinátor
Lass uns verbessern!
Unser Projekt ERASMUS + KA1 Mobility for Public Education wurde bei der Bekanntgabe der Ergebnisse im Frühjahr als Reservelistenantrag in die Liste aufgenommen, doch im Oktober erreichte uns die gute Nachricht: Aus einer Reserveliste wurde unser Projekt „Lass uns verbessern!” eine gewonnene Bewerbung. Im Rahmen dieser Bewerbung haben 5 Kolleginnen und Kollegen die Möglichkeit, an Weiterbildungen im Ausland teilzunehmen, die wie folgt aussehen:
- Training zur Reduzierung des Schulabbruchs (Stop! Qualitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving)
- Methodische Kurze: (Active Methodology for theachers of English, Project Based Learning)
- Allgemeinsprachlicher Englisch- und Deutschkurs für Kollegen der Berufstheorie (Fluency and English Language Development for Educational Staff, Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer)
Unser Ziel ist es, Schulabbrecher zu reduzieren, die Motivation der Schüler zu stärken, leistungsschwächeren Schülern ein Erfolgserlebnis zu ermöglichen und ein besseres Schulklima zu schaffen. Erwerb und Anpassung neuer Lehr- und Bildungsmethoden an unsere Ausbildung.
Frau Kökényné Czeglédi Veronika, István Várhelyi Projektkoordinatoren
Stop! Qulitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving / korai iskolaelhagyás elleni küzdelem volt a témája a kurzusnak, amelyen részt vehettem Lisszabonban. A nemzetközi csoportunkat német, lengyel, szlovén, macedón, román pedagógusok alkották, kiegészítve velem. A foglalkozások nyelve angol volt.
Fantasztikus környezetben, egy nagyszerű vezetővel tölthettünk el úgy 5 napot, hogy szinte észre sem vettük mennyi új dolgot tanultunk. A módszerek, a szemléletmód, a hangulat annyira pozitív és inspiráló volt, hogy csak remélni tudom, hogy nagy részét tovább tudom vinni, és kamatoztatni az elkövetkező években a pályámon. Szinte kivétel nélkül hasonló nehézségekkel küzdő környezetből érkeztünk, ezért könnyű volt ráhangolódni a közös munkára.
Mindenképpen ki kell emelnem a kurzus vezetőjének személyiségét, aki végig lelkesen , vidáman irányított bennünket , átadva a tapasztalatait, ismereteit, mindeközben fantasztikus hangulatot teremtve. Köszönjük Marilena!
Kovács Ilona
könyvtár-informatikus tanár
Stop! Qualitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving was the topic of the course I was able to attend in Lisbon. Our international group was made up of German, Polish, Slovenian, Macedonian and Romanian teachers, plus me. The language of the sessions was English.
We were able to spend 5 days in a fantastic environment, with a great guide, so that we hardly noticed how many new things we learned. The methods, approach, and atmosphere were so positive and inspiring and I hope that I can carry most of them on and make use of them in my career in the coming years. Without any exceptions, we came from an environment with similar difficulties, so it was easy to adjust to working together.
I must definitely highlight the personality of the course leader, who guided us enthusiastically and cheerfully throughout, passing on his experience and knowledge, while creating a fantastic atmosphere. Thank you Marilena!
Kovács Ilona
Librarian and ICT teacher
Stop! Qulitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving / der Kampf gegen den vorzeitigen Schulabbruch war das Thema des Kurses, den ich in Lissabon besuchen konnte. Unsere internationale Gruppe bestand aus deutschen, polnischen, slowenischen, mazedonischen und rumänischen Lehrern und mir. Die Sprache des Kurses war Englisch.
Wir konnten 5 Tage in einer traumhaften Umgebung, mit einem tollen Lehrer verbringen, sodass wir kaum gemerkt haben, wie viel Neues wir gelernt haben. Die Methoden, die Herangehensweise und die Atmosphäre waren so positiv und inspirierend, dass ich nur hoffen kann, dass ich die meisten davon weiterführen und in meiner Karriere in den nächsten Jahren nutzen kann. Wir kamen fast ausnahmslos aus einem Umfeld mit ähnlichen Schwierigkeiten, sodass wir uns leicht auf die Zusammenarbeit einstellen konnten.
Hervorheben muss ich auf jeden Fall die Persönlichkeit des Kursleiters, der uns mit Begeisterung und Fröhlichkeit durch den Kurs geführt, seine Erfahrung und sein Wissen weitergegeben und eine tolle Atmosphäre geschaffen hat. Danke Marilena!
Ilona Kovacs
Bibliothekarin- und IT-Lehrer
Erasmus+ Storytelling kurzus Skóciában
Az Erasmus+ köznevelési munkatársak mobilitása pályázat kapcsán külföldi továbbképzésen vettem részt Skóciában, Edinburghben 2022. augusztus 1-5-ig. A tanfolyamot egy képzett storyteller vezette, aki Skóciában Edinburghben született. A kurzuson heten voltunk, két lengyel, két cseh, egy német, egy magyar kolléga és én. Az előadó kiváló volt, fantasztikus hangulatot teremtett és nagyon sok mindent megtanított a skót történelemből, a legendákról, a történetmesélésről, arról, hogy hogyan lehet mindezeket beépíteni a tanórákba, hogyan motiválhatjuk a tanulókat, hogyan keltsük fel az érdeklődésüket, hogyan írjunk találós kérdéseket, miért hasznosak ezek és mindezeket hogyan építsük be a történeteket, a találós kérdéseket tanórákba. Ez volt a legjobb kurzus, amin továbbképzéseim során valaha voltam. Mindezeken felül betekintést nyertem a skót történelembe illetve a skótok mindennapi életébe is.
Kökényné Czeglédi Veronika
angol nyelvtanár
Erasmus+ Storytelling course in Scotland
I participated in further training abroad in Scotland, Edinburgh from August 1-5, 2022, in connection with the Erasmus+ public education staff mobility application. The course was led by a trained storyteller who was born in Edinburgh, Scotland. There were seven participants on the course, two from Poland, two from the Czechs Republic one from Germany, one Hungarian colleague and me. The speaker was excellent, created a fantastic atmosphere and taught me a lot about Scottish history, legends, storytelling, how to incorporate all of this into the lessons, how to motivate students, how to get them interested, how to write riddles, why these are useful, and how to incorporate stories and riddles into lessons. It was the best course I’ve ever taken during my further education. In addition to all this, I gained insight into Scottish history and the everyday life of the Scots.
Kökényné Czeglédi Veronika
teacher of English
Erasmus+ Storytelling Kurs in Schottland
Ich habe vom 1. bis 5. August 2022 an einer Weiterbildung im Ausland in Schottland, Edinburgh, im Zusammenhang mit dem Erasmus+-Mobilitätsantrag für öffentliches Bildungspersonal teilgenommen. Der Kurs wurde von einem ausgebildeten Geschichtenerzähler geleitet, der in Edinburgh, Schottland, geboren wurde. Wir waren zu siebt im Kurs, zwei Polen, zwei Tschechen, eine Deutsche, eine ungarische Kollegin und ich. Der Kursleiter war ausgezeichnet, hat eine fantastische Atmosphäre geschaffen und mir viel über schottische Geschichte, Legenden, Geschichtenerzählen beigebracht, wie man all dies in den Unterricht einbaut, wie man Schüler motiviert, wie man ihre Interessen einweckt, wie man Rätsel schreibt, warum diese nützlich sind und wie man Geschichten und Rätsel in den Unterricht einbaut. Es war der beste Kurs, den ich je während meiner Weiterbildung belegt habe. Neben all dem bekam ich Einblicke in die schottische Geschichte und den Alltag der Schotten.
Veronika Kökeny Czeglédi
Englischlehrer
Erasmus+ Dublin „Project based learning”
2022.06.27-07.01
A Covid miatt ezt a 2019-es pályázatunk továbbképzését idén tudtam megvalósítani Dublinban, a Twins nyelviskolában. A tanfolyam angol nyelven zajlott. A képzés fő témája a projekt alapú oktatás volt. Emellett foglalkoztunk a tanári portfólió szükségességével, elemeivel, illetve e CLIL oktatással is. A 24 órás kurzuson, három különböző kurzus hallgatóit vonták össze, így sajnos csak elméleti képzést kaptunk, gyakorlati megvalósítása a programnak- ahol begyakorolhattuk volna a tanultakat- nem volt. Másik probléma az volt, hogy angol nyelvtanárokkal ültem a tanfolyamon. Ez okozott némi értési problémát, de a nyelvtudásom rengeteget fejlődött. Ezek ellenére a tanfolyam hasznos volt. Családnál laktam, akikkel reggelente és esténként sokat tudtam beszélgetni, ez szintén szuper volt. Dublin gyönyörű, a tengerpart szintén, szabadidőmben megcsodáltam a város főbb nevezetességeit. Péntek délután illetve szombaton Bath-ba és Howth-ba kirándultam. Az eső és a 15 fok ellenére emlékezetesek maradnak ezek a túrák is.
Várhelyi István
német nyelvtanár
Due to Covid, I was able to carry out this further training for our 2019 application this year in Dublin, at the Twins language school. The course was held in English. The main topic of the training was project-based education. In addition, we dealt with the necessity and elements of the teacher’s portfolio, as well as CLIL education. In the 24-hour course, students from three different courses were brought together, so unfortunately we only received theoretical training, there was no practical implementation of the program – where we could have practiced what we had learned. Another problem was that I was with English language teachers on the course. This caused some problems in understanding but my language skills improved a lot. Nevertheless, the course was useful. I lived with a family, with whom I could talk a lot in the morning and in the evening, which was also great. Dublin is beautiful, the coast is also breathtaking, I admired the main sights of the city in my free time. I went on a trip to Bath and Howth on Friday afternoon and Saturday. Despite the rain and 15 degrees, these tours remain memorable.
Várhelyi István
teacher of German language
Erasmus+ Dublin „Project based learning”
2022.06.27-07.01
Aufgrund von Covid konnte ich diese Weiterbildung für unsere Bewerbung 2019 dieses Jahr in Dublin, an der Sprachschule Twins durchführen. Der Kurs wurde in englischer Sprache abgehalten. Das Hauptthema des Trainings war projektbasierte Bildung. Darüber hinaus befassten wir uns mit der Notwendigkeit und den Elementen des Lehrerportfolios sowie der CLIL-Bildung. In dem 24-Stunden-Kurs wurden Studenten aus drei verschiedenen Studiengängen zusammengebracht, so dass wir leider nur eine theoretische Ausbildung erhielten, es gab keine praktische Umsetzung des Programms – wo wir das Gelernte hätten üben können. Ein weiteres Problem war, dass ich mit englischsprachigen Lehrern im Kurs saß. Dies verursachte einige Verständnisprobleme, aber meine Sprachkenntnisse verbesserten sich sehr. Trotzdem war der Kurs hilfreich. Ich habe bei einer Familie gewohnt, mit der ich morgens und abends viel reden konnte, was auch super war. Dublin ist schön, die Küste ist auch schön, die wichtigsten Sehenswürdigkeiten der Stadt habe ich in meiner Freizeit bewundert. Am Freitagnachmittag und am Samstag machte ich einen Ausflug nach Bath und Howth. Trotz Regen und 15 Grad bleiben diese Touren unvergesslich.
Várhelyi István
Deutschlehrer
A NAGY KIHÍVÁS BERLINBEN!
“Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer”
2022.március 7-12-ig részt vehettem az”Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer” berlini Erasmus+ képzésen. Eredetileg két évvel korábban terveztem az utazást, de a járványhelyzet miatt csak ebben az évben nyílt rá lehetőség. A kurzuson részt vett még 4 dán, egy francia és egy német anyanyelvű német nyelvtanár. Itt kezdődött a kihívás, hiszen én csak kezdő szinten ismerem a német nyelvet és elsősorban nyelvtanulás céljából utaztam Berlinbe. A képzés azonban csak a tanfolyam elnevezésében található második részre összpontosított „CLIL für Lehrer”, amely egy módszertani képzés. A CLIL – a tartalom és a nyelv integrált tanulása, azaz a tantárgyakat idegen nyelven tanítják kettős célokkal, nevezetesen a tartalom megtanulásával és az idegen nyelv egyidejű tanulásával. Feladatokat kellett készítenünk pl. a matematika, kémia és biológia tanításához úgy, hogy közben a tanulók a német nyelv alapjait is elsajátíthassák. A szerény nyelvtudásom miatt a telefonom és az internet nélkülözhetetlenné vált, miközben figyelnem kellett az egyébként színvonalas előadásokat és megoldani a kiadott feladatokat. Szerencsére eddigi pedagógiai munkám során a módszertani részekkel már találkoztam, így a nyelvi nehézségek ellenére mindig megértettem az előadót. Szabadidőnket szervezetten és egyénileg is eltölthettük. Meglátogattuk a szombati napon Potsdamot és kedden délután közös kiránduláson megtekintettük a Berlinben található nevezetességeket, mint Brandenburgi kapu és a Checkpoint Charlie. Berlin dinamikus fejlődése mindenhol tetten érhető, amit az ide látogatók döbbenetesen nagy száma is bizonyít. Összességében ez az egy hét remek alkalom volt arra, hogy megismerjek egy más módszertani szemléletet, új ismeretségeket kössek. és nyelvi tudásomat a vártnál is intenzívebben bővítsem. A nem várt kihívás miatt pedig egyéb képességeim, készségeim, önismeretem is fejlődött.
Bekecs Gyula
szakmai oktató
From March 7-12, 2022, I was able to participate in the “Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer” Erasmus+ training in Berlin. I originally planned the trip two years earlier, but due to the epidemic situation, it was only possible this year. 4 other Danes participated in the course , a French and German native German teacher. This is where the challenge began, as I only know German at a beginner level and I traveled to Berlin primarily to learn the language. However, the training focused only on the second part of the course title, “CLIL für Lehrer”, which is a methodological training. CLIL – integrated learning of content and language, i.e. subjects are taught in a foreign language with dual goals, namely learning the content and learning the foreign language at the same time. We had to prepare tasks for e.g. teaching mathematics, chemistry and biology in such a way that the students can also learn the basics of the German language. changed, while I had to watch the otherwise high-quality lectures and solve the assigned tasks. Fortunately, during my previous pedagogical work, I had already encountered the methodological parts, so despite the language difficulties, I always understood the lecturer. We could spend our free time organized and individually We visited Potsdam on Saturday and on Tuesday afternoon we went on a joint trip to see the sights in Berlin, such as the Brandenburg Gate and Checkpoint Charlie. Berlin’s dynamic development can be seen everywhere, as evidenced by the staggeringly large number of visitors. All in all, this one week was a great opportunity to get to know a different methodological approach and make new acquaintances. and expand my language knowledge even more intensively than expected. Because of the unexpected challenge, my other abilities, skills, and self-awareness also improved.
Bekecs Gyula
professional instructor
DIE GROßE HERAUSFORDERUNG IN BERLIN!
“Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer”
Vom 7. bis 12. März 2022 konnte ich am Erasmus+ Training “Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer” in Berlin teilnehmen. Ursprünglich hatte ich die Reise zwei Jahre früher geplant, aber aufgrund der Epidemiesituation wurde sie erst dieses Jahr möglich. Der Kurs wurde auch von 4 dänischen, einem französischen und einem deutschen Muttersprachler besucht. Hier begann die Herausforderung, da ich die deutsche Sprache nur auf Anfängerniveau beherrsche und in erster Linie nach Berlin gereist bin, um die Sprache zu lernen. Die Ausbildung konzentrierte sich jedoch nur auf den zweiten Teil des Kurstitels „CLIL für Lehrer“, der eine Methodenschulung darstellt. CLIL – integriertes Lernen von Inhalten und Sprache, d.h. es werden Fächer in einer Fremdsprache mit zwei Zielen unterrichtet, nämlich das gleichzeitige Erlernen der Inhalte und das Erlernen der Fremdsprache. Wir mussten Aufgaben vorbereiten, z.B. für den Mathematik-, Chemie- und Biologieunterricht, damit die Schüler auch die Grundlagen der deutschen Sprache erlernen können. Aufgrund meiner bescheidenen Sprachkenntnisse wurden mein Telefon und das Internet unentbehrlich, während ich den ansonsten hochwertigen Vorlesungen zuhören und die gestellten Aufgaben lösen musste. Glücklicherweise war ich während meiner vorherigen pädagogischen Arbeit bereits mit den methodischen Teilen konfrontiert, sodass ich trotz der Sprachschwierigkeiten den Kursleiter immer verstanden habe. Wir konnten unsere Freizeit organisiert und individuell gestalten. Am Samstag besuchten wir Potsdam und am Dienstagnachmittag machten wir einen gemeinsamen Ausflug zu den Sehenswürdigkeiten in Berlin, wie dem Brandenburger Tor und dem Checkpoint Charlie. Die dynamische Entwicklung Berlins ist überall zu sehen, wie die überwältigend hohen Besucherzahlen belegen. Alles in allem war diese eine Woche eine tolle Gelegenheit, einen anderen methodischen Ansatz kennenzulernen, neue Bekanntschaften zu machen und meine Sprachkenntnisse noch intensiver als erwartet zu erweitern. Aufgrund der unerwarteten Herausforderung verbesserten sich auch meine anderen Fähigkeiten, Fertigkeiten und mein Selbstbewusstsein.
Gyula Bekecs
Berufslehrer
Erasmus+ nyelvtanulás Máltán
Az Erasmus+ 2019-1-HU01-KA116-060192 számú iskolai pályázat keretében 2021. november 1-5-ig egyhetes továbbképzésen vettem rész, melynek célja az angol nyelvtudásom fejlesztése, az angol nyelven történő társalgás gyakorlása volt. A kurzust az Executive Training Institute szervezte Máltán a nyelviskolájában. Az angol nyelv gyakorlása mellett lehetőségem nyílt megismerni a kurzuson részvevők országának oktatási rendszerét (lengyel, német, francia csoporttársaim voltak), illetve tanáromtól bővebb tájékoztatást hallhattam a máltai oktatási szisztémáról. Angol nyelvtudásom fejlesztése mellett olyan oktatási módszereket is elsajátítottam az órákon, amelyeket munkám során jól tudok majd hasznosítani. A Máltán töltött idő alatt délutáni program keretében lehetőségem volt megismerni Málta nevezetességeit is.
Bózsóné Szabó Ágnes
szakmai igazgatóhelyettes
In the framework of the Erasmus+ 2019-1-HU01-KA116-060192 school application, I took part in a one-week further training from November 1-5, 2021. Its purpose was to improve my English language skills and practice conversation in English. The course was organized by the Executive Training Institute at its language school in Malta. In addition to practicing the English language, I had the opportunity to get to know the education system of the participating countries (I had Polish, German, and French group mates), and I was able to hear more information about the Maltese education system from my teacher. In addition to improving my English language skills, I also learned teaching methods in the classes that I will be able to use well in my work. During my time in Malta, I had the opportunity to get to know the sights of Malta as part of the afternoon program.
Bózsóné Szabó Ágnes
deputy headmaster
Erasmus+ Sprachlernen in Malta
Im Rahmen der Schulbewerbung Erasmus+ 2019-1-HU01-KA116-060192 habe ich vom 1. bis 5.11.2021 an einer einwöchigen Weiterbildung teilgenommen, deren Zweck es war, meine Englischkenntnisse zu verbessern und Konversation auf Englisch zu üben. Der Kurs wurde vom Executive Training Institute an seiner Sprachschule in Malta organisiert. Neben dem Üben der englischen Sprache hatte ich die Gelegenheit, das Bildungssystem der am Kurs teilnehmenden Länder kennenzulernen (ich hatte polnische, deutsche und französische Gruppenkollegen), und ich konnte mehr Informationen über die Malteser Bildungssystem von meinem Lehrer hören. Neben der Verbesserung meiner Englischkenntnisse habe ich im Unterricht auch Lehrmethoden erlernt, die ich in meiner Arbeit gut anwenden kann. Während meiner Zeit auf Malta hatte ich die Gelegenheit, im Rahmen des Nachmittagsprogramms die Sehenswürdigkeiten Maltas kennenzulernen.
Frau Ágnes Szabó Bózsón
stellvertretende Schulleiterin
GALÉRIA
2019-fejlődünk