Tanulóink szakmai gyakorlaton Portugáliában

 

Iskolánk 6 tanulója (3 gépjármű-mechatronikai technikus, kettő villanyszerelő és egy asztalos) indult útnak 2022. október 22-én Bragába, Portugáliába, Kökényné Czeglédi Veronika tanárnő kíséretével, hogy megkezdje 6 hetes külföldi szakmai gyakorlatát. A Wizzair korai járatával repültek először Portóba, majd vonattal folytatták útjukat Bragába, ahol a Braga Mob képviselője várta  – és vitte el őket a szállásukra. Sajnos az időjárás nem fogadta kegyeibe a kis csapatot, szakadó esőben érkeztek, és ez nem is nagyon csitult az első napokban. Ennek ellenére jól érzik magukat, gyakorlatra járnak a kiválasztott munkahelyekre, apránként felfedezik a várost. Elsőként persze a stadiont.

Kökényné Czeglédi Veronika

projektkoordinátor

 

 

 

2022.szeptember 26-30 között angol nyelvi továbbképzésen vettem részt Máltán, az Erasmus+ program keretében.

A tanfolyam célja a szókincs bővítése, a folyékonyabb kommunikáció elősegítése volt az angol nyelvben, mely számomra az egyre szélesebb körben elterjedő és a tanítás során általam is szívesen használt digitális eszközök, szoftverek érthetőségét könnyítette meg.

Cseh, lengyel, litván kollégákkal kerültem egy csoportba, oktatónk máltai származású volt, aki

nagy hangsúlyt fektetett a pontosságra, a rendelkezésre álló időt tartalmasan kihasználta, bőségesen ellátott minket feladattal. Mind emellett jó hangulat és vidámság jellemezte a beszédközpontú foglalkozásokat.

Az órák reggel 9-től délután 3-ig tartottak, de így is sikerült felfedezni Málta varázslatos szigetét.

Sétálhattam Valetta patinás utcáin, strandolhattam gyönyörű tengerpartjain, Paradise Bay-n, Golden Bay-n. A hétvégén hop-on, hop-off városnéző busszal a sziget déli részét kerestem fel. Jártam Marsaxlokk-ban a színes csónakjairól nevezetes halászfaluban, láthattam a Blue Grotto-t

Kirándulásaim során előtérbe helyeztem a közösségi közlekedést, egyhetes tömegközlekedési bérletet váltottam, így kerülve közelebb a helyi lakosokhoz és mindennapjaik részeként kultúrájukhoz.

Megismerkedhettem színes gasztronómiájukkal. Megkóstoltam specialitásukat, a nyulat, de kedvemre válogathattam tengeri ételeik közül is, mint a polip, homár, rákok, kardhal és kagylók.

A gyors és finom snack-et az utcákon szinte bárhol kapható pastiazzini szolgáltatta.

Rendkívül hasznos és élvezetes volt számomra ez a Máltán töltött egy hét. Angoltudásom gyarapítása mellett megismerhettem más országok pedagógusait, tapasztalatainkat kicserélhettük, módszertanilag is sok újat kapam.

Bakos Péterné

Between September 26-30, 2022, I took part in further English language training in Malta, within the framework of the Erasmus+ program. The purpose of the course was to expand the vocabulary and facilitate more fluent communication in  English language, which made it easier for me to understand the increasingly widespread digital tools and software that I like to use during teaching.

I was in a group with Czech, Polish and Lithuanian colleagues, our instructor was of Maltese origin he placed great emphasis on accuracy, used the available time meaningfully and provided us with plenty of tasks. In addition, the speech-focused sessions were characterized by a good atmosphere and cheerfulness. The classes lasted from 9 in the morning to 3 in the afternoon but we still managed to explore the magical island of Malta.

 I could walk the patina streets of Valletta, go to the beach on its beautiful beaches, Paradise Bay, Golden Bay. At the weekend I visited the southern part of the island with a hop-on, hop-off sightseeing bus. I visited Marsaxlokk, a fishing village famous for its colorful boats, I saw the Blue Grotto.

During my trips, I prioritized public transport, I bought a one-week public transport pass, thus getting closer to the local residents and their culture as part of their everyday life. I got to know their colorful gastronomy. I tried their specialty, the rabbit, but I could also choose from their seafood dishes, such as octopus, lobster, crabs, swordfish and mussels.

The quick and delicious snack was provided by pastiazzini, available almost anywhere in the streets. This week spent in Malta was extremely useful and enjoyable for me. In addition to improving my English skills, I got to know teachers from other countries, we were able to exchange experiences, and I also learned a lot of new things in terms of methodology.

 

 

 

Zwischen dem 26. und 30. September 2022 habe ich im Rahmen des Erasmus+ Programms an einem weiteren Englisch-Sprachtraining in Malta teilgenommen. Ziel des Kurses war es, den Wortschatz zu erweitern und eine flüssigere Kommunikation in der englischen Sprache zu ermöglichen, was mir das Verständnis der immer weiter verbreiteten digitalen Tools und Software erleichterte, die ich im Unterricht gerne verwende.

Ich war in einer Gruppe mit tschechischen, polnischen und litauischen Kollegen, unser Lehrer war maltesischer Herkunft Er legte großen Wert auf Genauigkeit, nutzte die zur Verfügung stehende Zeit sinnvoll und stellte uns viele Aufgaben. Darüber hinaus zeichneten sich die sprachorientierten Sitzungen durch eine gute Atmosphäre und Fröhlichkeit aus. Der Unterricht dauerte von 9 Uhr morgens bis 3 Uhr nachmittags, aber wir haben es trotzdem geschafft, die magische Insel Malta zu erkunden. Ich könnte durch die patinierten Straßen von Valletta laufen, an den wunderschönen Stränden, Paradise Bay, Golden Bay, an den Strand gehen.

 Am Wochenende habe ich den südlichen Teil der Insel mit einem Hop-On-Hop-Off-Sightseeing-Bus besucht. Ich besuchte Marsaxlokk, ein Fischerdorf, das für seine bunten Boote berühmt ist, ich sah die Blaue Grotte Bei meinen Reisen habe ich den öffentlichen Nahverkehr priorisiert, ich kaufte mir ein Wochenticket für die öffentlichen Verkehrsmittel und kam so den Einheimischen und ihrer Kultur als Teil ihres Alltags näher.

Ich lernte ihre bunte Gastronomie kennen. Ich probierte ihre Spezialität, das Kaninchen, aber ich konnte auch aus ihren Fischgerichten wie Oktopus, Hummer, Krabben, Schwertfisch und Muscheln wählen. Für den schnellen und leckeren Snack sorgten Pastiazzini, die fast überall auf der Straße erhältlich sind. Diese auf Malta verbrachte Woche war für mich äußerst nützlich und angenehm. Neben der Verbesserung meiner Englischkenntnisse habe ich Lehrer aus anderen Ländern kennengelernt, wir konnten Erfahrungen austauschen und auch methodisch habe ich viel Neues gelernt.

Erasmus+ Rómában

 

Szeptemberben volt olyan szerencsém, hogy Rómában vehettem részt egy továbbképzésen az Erasmus+ keretein belül. A képzés lényege az volt, hogy elsajátítsunk különböző, online elérhető oldalakat, amikkel a közös, kreatív munkát erősíthetjük az osztályokban. 6 országból (Magyarország, Lengyelország, Németország, Finnország, Spanyolország, Románia) 12-en indultunk neki ennek a kalandnak. Rengeteg új és hasznos oldallal ismertetett meg minket az oktatónk, amikből néhányat már én is tudtam az óráimon alkalmazni. Akár történet szerkesztéséről, plakát tervezéséről esetleg egy podcast lebonyolításáról vagy egy profi prezentáció összerakásáról van szó, mindenhez kaptunk olyan elérhetőségeket, amikkel nehézségek nélkül tudunk dolgozni és nem mellesleg sokkal élvezhetőbbé tehetők az órák a tanulók számára. Hétfőtől péntekig, reggeltől kora délutánig voltak a foglalkozások és minden délután szabadon járhattunk Róma csodálatos utcáin. Csodálatos időnk volt, így minden napra jutott valamilyen látványosság. A csapat olyan jól összekovácsolódott azalatt a pár nap alatt, hogy az utolsó este csaptunk egy közös vacsorát, aztán sétáltunk egyet és így kaptunk egy kis szeletet az ottani éjszakai életből. Rengeteg élménnyel és tudással lettem gazdagabb, amit tovább tudok adni a diákjaimnak.

 

Ferencz Mirjam

 

 

2022. augusztus 22-27. között Erasmus+ pályázat keretében továbbképzésen vettem részt. A tanfolyam a környezetvédelmi fenntarthatóságról szólt, valamint arról, hogy az iskolai oktatásban, a tanórákon milyen módszerekkel lehet a diákok figyelmét felhívni ennek a fontosságára. A képzés Tenerifén volt, San Cristóbal de La Laguna történelmi városrészében. Szerencsére az iskolától 10 perc gyaloglásra sikerült szállást kapnom.

A tantermi foglalkozások mellett többféle gyakorlati foglakozáson is részt vettünk egy biofarmon az óceán partján.

Nemcsak Tenerife, de a Kanári -szigetek többi tagjáról is elmondható, hogy nagyon fontos témaként kezelik a környezetvédelmet és a fenntarthatóságot. A rendelkezésre álló szabadidőben bejártuk a szigetet.

Tenerife legmagasabb pontja 3718 méter magas, a Teide vulkán. Ez Spanyolország és az Atlanti-óceán legmagasabb pontja is. A természeti adottságaikat igyekeznek kihasználni. Nagyon sokat dolgoznak azért, hogy minél több megújuló energiát használjanak, és minél kevesebb káros anyag kerüljön a környezetbe. Rengeteg a szélturbina, a napkollektor, és szinte mindenhol van szelektív hulladékgyűjtő is, amiket rendszeresen ürítenek. Jó volt látni, hogy a sziget mindenhol tiszta, nincs eldobált hulladék. Az állatkertjeik és arborétumaik sem hagyományosak. Rengeteg kihalás szélén álló fajt igyekeznek megmenteni a laboratóriumokban. Összességében nagyon hasznosnak bizonyult a tanfolyam, és sok tapasztalattal, ötlettel sikerült hazaérkeznem.

Pelle József

 

ERASMUS+ projekt Izlandon

  1. 08. 18-28. között egy „Legends and culture” elnevezésű projekten vettem részt Izlandon.

9 országból (Spanyolország, Görögország, Ciprus, Olaszország, Németország, Észtország, Horvátország, Szlovákia és Magyarország) 22-en voltunk, remek kis projektcsapat alakult ki, nagyon vidám volt a hangulat végig, barátságok születtek.

A projekten elsősorban földrajz és/vagy történelem, illetve angol szakos tanárok vettünk részt. A kurzus szlogenje: „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” volt. A spanyol PMS S.L.U. munkatársai szervezték és bonyolították le a kurzust, akikről a legjobbakat tudom elmondani. A tanárunk és az idegenvezetőink kiváló szakemberek voltak és rengeteg szebbnél-szebb helyre vittek el bennünket. A projekt elsősorban fél-és egész napos kirándulásokból, illetve helyi múzeumok látogatásából állt, melyeket kivétel nélkül nagyon élveztünk. Tantermi foglalkozások keretében megismerkedtünk egymás országaival, bemutattuk a városainkat és az iskoláinkat. Módszertani feladatokon keresztül feldolgoztuk a megtapasztaltakat, beszélgettünk arról, hogyan, milyen praktikákkal lehet egy iskolai vagy osztálykirándulást a legtökéletesebben, leghatékonyabban megszervezni, hogy a diákok minél jobban és minél mélyrehatóbban megismerjék a közvetlen és a tágabb környezetük értékeit. Milliónyi apró dolgot tanultunk egymástól, nagyon jó volt belelátni más országok életébe, oktatási rendszerébe, hagyományaiba, szokásaiba.

Izlandnál tökéletesebb helyszínt elképzelni sem tudtam volna ennek a kurzusnak a lebonyolítására, hiszen a természetföldrajzi értékei páratlanul szépek, a gejzírek, vulkánok, lávamezők, kigőzölgések, vízesések, a kőzetlemez találkozások látványa (és még hosszasan sorolhatnám…) lenyűgöző. A szigetország kultúrája is nagyon egyedi a vikingekkel, trollokkal és az elfekkel.

Nemcsak szakmailag és pedagógiailag volt nagyon hasznos ez a projekt, hanem olyan feltöltődést adott, ami remélhetőleg nagyon sokáig érezteti majd a hatását.

A pár fotó önmagáért beszél, melyeket a teljesség igénye nélkül válogattam ki a töménytelen csodás, mesébe illő élményelemem közül.

Jászberényiné Kovács Katalin

földrajz-történelem szakos oktató