Job shadowing Olaszország, Milánó

Az Erasmus+ Szakképzési tanulók mobilitása keretein belül job shadowing tevékenységet végeztünk Milánóban, ahol intézményünkből az igazgató, a szakmai igazgatóhelyettes és 7 oktató 6 napot töltött.  Március 27- én, vasárnap indultunk repülővel és este 7-kor érkeztünk meg a szállásra. A hétfői napon találkoztunk Antonio Coriglianoval, aki a Europe For All vezetője. Ez az a szervezet, amely megszervezte tanulóink hat hetes szakmai gyakorlatát Milánóban. A személyes bemutatkozás után beszélt a szervezetük tevékenységéről, a magyar diákok munkához való pozitív hozzáállásáról, megdicsérte őket és örömét fejezte ki, hogy velünk dolgozhat.  Mi is bemutattuk iskolánkat. A délután városnézéssel telt. Megtekintettük Milánó nevezetességeit, a Dómot, amely a világ 5. legnagyobb temploma. Bejártuk a II. Viktor Emánuel Galéria csodálatos épületét, megnéztük a La Scala milánói operaházat és az előtte álló Leonardo da Vinci szobrot. Az idegenvezetőnk Sofia volt, a szervezet munkatársa.

A keddi napon ellátogattunk azokba a műhelyekbe, ahol tanulóink a 6 hetes szakmai gyakorlatukat töltötték. A kísérőnk itt is Sofia volt, aki elmondta, hogy mennyire meg voltak elégedve a fiúk munkájával, felkészültségével a gyakorlati helyeken. Már a második héten komolyabb munkákat is rájuk mertek bízni. Megérkezve a műhelyekbe ezt az ott dolgozó szerelők és a műhelyek főnökei is megerősítették. Az autószerelést oktató kollégák szakmai szemmel is megtekintették a műhelyeket, összehasonlították az itthonival és kérdéseket tettek fel az ott folyó munkákról és tanulókkal való foglalkozásokról. A munkavédelmet oktató kolléga is szakmai szemmel vizsgálta meg a műhelyeket és munkavédelmi szempontból is elégedett volt.

A szerdai napon elmentünk egy képzőközpontba, ahol az olasz diákok elméleti oktatása folyik. A képzőközpont igazgatója beszélt az olasz oktatási rendszerről, a tantárgyakról, a gyakorlati képzésekről, a duális partnerekkel történő kapcsolattartásról, az iskolai rendezvényekről. Mi is bemutattuk a magyar oktatási rendszert és az intézményünket is összehasonlításképpen . Kérdéseket tettünk fel az iskolában folyó képzésről, a vizsgákról, a követelményekről, az értékelésről, a tanulók érdeklődéséről, tanuláshoz és a gyakorlathoz való hozzáállásukról és az esetlegesen felmerülő problémákról. A megbeszélés után részt vettünk szakmai órákon és megnéztük az iskola helyi tanműhelyét. A diákok itt az autószerelés mellett motorkerékpár szerelést is tanulnak. A tehetséggondozás ezen a képzőhelyen is működik. A tanulók éppen egy régi olasz motort varázsoltak teljesen újjá.

A csütörtöki napon a kollégák egy része megtekintette az Alfa Romeo Múzeumot, a másik része pedig az Armani Múzeumban kihelyezett ruhákon ámult el.

Pénteken délelőtt Antonio Coriglianoval értékeltük a hetet, a tanultakat és biztosítottuk egymást, hogy a jövőben is együtt fogunk működni. A délután folyamán pedig fájó szívvel, de élményekkel telve elhagytuk Milánót.

Úgy gondolom, hogy mindenképpen hasznos volt a látogatás. Személyesen tapasztalhattuk meg az olasz oktató kollégák diákokhoz való segítő hozzáállást, a diákok egymással szembeni elfogadását és az olasz vendégszeretetet.